Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
31.12.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yleinen |
Aloitin blogikirjoittamisen 1.1.2012. Tuolloin toimin kasvavan pk-firman toimitusjohtajana. Halusin kuitenkin alkaa rakentaa omaa brändiäni yritys-, myynti- ja markkinointivalmentajana, sparraajana ja mentorina pitkäjänteisesti ja koin blogin hyväksi välineeksi ottaa ensimmäiset askeleet. Huomasin äkkiä sen, että blogien kirjoittaminen toimi loistavana itsensä kehittämisen välineenä ja samalla sain hyvää matskua tuleville valmennuksille. Ikäväkseni en aina muista, että iso kiitos […] (…)
Aloittavan yrittäjän opas
8.11.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen |
11 vuotta pienyrittäjien sparraajana on opettanut yrittäjyydestä monenlaista. Olen nähnyt ylämäkiä ja alamäkiä. Hyvin aloitettuja bisneksiä ja heikosti aloitettuja bisneksiä. Tärkeintä olisi luoda heti alkuunsa uskottava juttu. Kokemus tuo toki varmuutta ja referenssejä aikanaan, mutta voit luoda uskottavuutta jo ihan alkumetreillä. Kasasin sinulle tähän listan, millä pääset hyvin alkuun, jos siis haluat päästä kunnolla alkuun, […] (…)
Mikä pakko se on ajatella suuresti?
3.11.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yleinen |
”Think big!”, toivotin itsekin pitkään. Mutta mistäs tämä johtuu? Se oli opittu tapa ”isoilta pojilta”. Jos pyydät elämältä pennin ei se enempää antanutkaan. Kun olen viikoittain tekemisissä valmennusten, sparraamisen tai mentoroinnin merkeissä alkavien yrittäjien tai mikroyrittäjien, olen päässyt haastamaan omaa ajatusmaailmaa lujasti. HALUAN 40 TYÖNTEKIJÄÄ? Eräs mentoroitavani, yrittäjä, halusi kasvattaa n. 5 henkisen työyhteisön n. […] (…)
”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
23.10.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Osaaminen ja itsensä kehittäminen |
Kuuntelin A2-Palkkailta –keskustelua. Noin 70 minuutin kohdalla Li Andersson vääristeli Sarasvuon puheita, keksi ja provosoi, mitä mieltä Jari muka on. En ota mitään kantaa kyseisten henkilöiden poliittisiin näkökulmiin vaan tämä oli hyvä esimerkki siitä, miten joku ymmärtää tai tulkitsee (tahallaan?) väärin, mutta joka tapauksessa vääristelee toisin mielipiteitä. Tästä vaan pitää pidättäytyä! Tähän samaan törmää arkipäivässä […] (…)
Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
28.9.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen |
Yrittäjä, johtaja, kysy itseltäsi ennen projektia, mikä on konkreettinen hyöty, jota haetaan? Konkretisoi se kaikille, joita projekti koskee. Projektien 3 erilaista hyötyä Jokin seuraavista pitää olla projektin motiivi yritystoiminnassa. 1) Hinta nousee Olkoonpa tuotekehitysprojekti kyseessä, usein tavoitteena on saada tuotteen hintaa nostettua ja ehkäpä vielä olennaisempaa on, että tuotteen myyntikate (ja käyttökate) kasvaa hinnan nostamisen […] (…)
Pikkuveljeltä oppimaani, hintamielikuva, hintamielikuva!
3.9.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi |
Toinen pikkuveljistäni Mika myi toistakymmentä vuotta sitten eräänlaisia ICT- ja tietoliikenneratkaisuja b-2-b. Muistan noiden palveluiden olleen jokseenkin arvokkaita niin tällöin hinta pitää osata perustella (=myydä) hyvin. Velipoika oppikin sen homman ja muistan hänen kuunnelleen mm. Sarasvuon, Brian Tracyn ja Tom Hopkinsin kuuntelu-cd:itä. Kertaalleen tulimme veljen silloiselle Volvolla vanhempiempe luota Oulua kohti. Mika piti Sarasvuon cd:itä […] (…)
Keräät ne kivet, mitä heittelet
20.8.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Asenne ratkaisee |
Tapanani on heittää ironista huumoria eli olla sarkastinen. Olen naljaillut vuoden ajan silloin tällöin eräälle hyvälle liiketuttavalle siitä, kun hän työnsä ja puolisonsa opiskeluiden takia ramppasi vuosikausia Joensuussa. Itsehän en ole kyseisessä kaupungissa käynyt kuin kerran elämässäni. Muutoinkaan Itä-Suomessa en juuri matkustele. Omat liiketoimeni keskittyvät Oulun talousalueella lähes kokonaan. Satunnaisia yritysvalmennuskeikkoja on tullut myytyä / […] (…)
Kesytä tekeminen numeroiksi
19.8.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen |
Myyntipäällikkö kysyy myyjältä, miten työpäivä meni? Vastaukseksi hän saa monta virkkeellistä selityksiä täytesanojen kera. Myyntipäällikkö toteaa, että päivän saldo siis, että nollalla eurolla kauppaa ja myyntikäyntejä oli yksi kappale. Myyntipäällikkö jatkaa. Kertoisitko ensi kerralla numerot, sillä jos kerrot numerot, se kyllä kertoo myös fiiliksen. Myynti on kuitenkin matematiikkaa! ”Et voi johtaa sitä, mitä et mittaa!”, […] (…)
Tästä syystä moni applikaatio ei lyö läpi tai lässähtää! Facebook ja Google osaavat tämän…
16.8.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen |
Monet yritykset keksivät oivallisia applikaatioita (sovelluksia). Idea on aina ’loistava’ ja osa näistä jalkautuu jopa markkinoille. Eräs tärkeä asia kuitenkin sovelluksen toteuttajilta unohtuu. Pohditaanpa nyt kuluttajille suunnattua applikaatiota, jossa loppukäyttäjälle eli kuluttajalle olisi tarkoitus tarjota huipputarjouksia yrityksiltä. Homman lähtökohtahan on, että niitä huippuja tarjouksia sitten pitää olla tarjolla. Tämä onkin ongelma! Sovelluksen kehittäjät eivät […] (…)
Etsiikö asiakas sinut vai pitääkö sinun herättää asiakkaan huomio?
3.8.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi |
Markkinointiviestinnässä AIDA –malli on vanha tuttu. Tällöin kiteytetysti kerrottuna siis prosessi etenee seuraavasti. 1) Attention = herätät huomion 2) Interest = herätät kiinnostuksen 3) Desire = saat aikaan (lisäät) ostohalua 4) Action = saat asiakkaan toimimaan. Tässä mallissa pallo on sinulla ja sinä ”herättelet” asiakkaan huomion. AIDA –mallissa on tärkeää ymmärtää, mille asioille markkina […] (…)
Mitä asiakas on ostamassa? Laatu, nopeus ja hinta puntarissa
12.7.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi |
Oletko huomannut, että hinta ei todellakaan ole kaikki kaikessa, vaikka hinta on helppo veruke, miksi kauppaa ei synny. Kolme merkittävää seikkaa ovat hinta, laatu ja nopeus. On kliseistä, mutta järkevää sanoa, että hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä – hyvä ja halpa tarkoittavat kahta eri tuotetta. Laadukas tuote ei voi olla markkinoiden halvin. Ja […] (…)
Uuden markkina-alueen valloitukseen 4 huomioitavaa asiaa
12.7.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen |
On erilaisia syitä miettiä markkina-alueen laajentamista. Yksi voi olla mm. se, että nykyinen markkina-alue alkaa kyllästyä eli tuotteiden ja palveluiden tarjontaa alkaa olla enemmän kuin kysyntää. Seuraamuksena tästä liiketoiminta ei ole kannattavaa kaikille yrityksille ja paremman katteen ”repiminen” ei ainakaan otollisimmillaan lähtökohtaisesti. Voi myös olla, että kannattavan liiketoiminnan kannalta on välttämätöntä laajentaa markkina-aluetta. Toisaalta myös […] (…)
”Mitä rosvopäällikkö?”, kysyi myyjä.
9.7.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi |
Taannoin kuljin popup myymälän ohi eräässä kauppakeskuksessa. Myyjä huudahti huomion saadakseen: ”Mitä jätkä?” Katsoin myyjä(n rääpälett)ä. Hänhän näytti ihan täysi-ikäiseltä kuitenkin. Primäärinen tunnereaktioni oli sellainen, että mitä ihmettä itseäni viitisentoista vuotta nuorempi minulle ennestään tuntematon myyjä kutsuu minua jätkäksi? Vaihdoin myyjän kanssa muutaman sanan ja kysyin heti kärkeen turhan haastavia kysymyksiä pilaten hänen pelin myydä […] (…)
Masennus on eräs trendikäs sairaus. ”Koeta porskuttaa eteenpäin, tsemppaa vaan! Kyllä se siitä!”
7.7.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yleinen |
Mitä masennus on? Minkä tasoisia masennuksia on? En ole asiantuntija tässä genressä! Mutta mielenkiintoisia kiteytyksiä opin sydänkohtaukseni jälkeen eräässä nk. toipumisvalmennuksessa (virallista nimeä en muista valmennukselle, joka oli 3-päiväinen). Tein muistiinpanoja eri asiantuntijoiden puheenvuoroista. Lievän masennuksen tunnuspiirteenä on yleinen alakuloisuus, vaikkka toimintakyky olisikin suhteellisen ok ja ihminen pystyy kuitenkin suoriutumaan arjestaan. Keskivaikean masennuksen osalta alkaa […] (…)
Jenkkiläisetkö parempia smalltalkissa?
5.7.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Asenne ratkaisee |
Olemmeko me suomalaiset smalltalkissa huonoja? Onko ruoho paljon vihreämpää aidan toisella puolella? Ovatko esim. jenkkiläiset parempia smalltalkissa ja tekevätkö aloitetta herkemmin? Olen asunut tai lomaillut Yhdysvalloissa 2 eri osavaltiossa elämäni aikana yhteensä noin 5 kuukautta. Nyt Floridan reissulla aloin kiinnittää kesken reissua erityisen huomion smalltalk -kulttuuriin ja eritoten siihen, kuka tekee aloitteen jutteluun Disney Worldissä jonottaessa tai […] (…)
Ota koppeja markkinointiin ja laita toimeksi! (Case-esimerkki)
22.6.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi |
Kuivaverianalyysejä, vyöhyketerapia- sekä kavitaatiohoitoja tarjoava yrittäjä Anu Höijer istui myynnin ja markkinoinnin valmennuksellani yrittäjän ammattitutkintoa suorittaessaan. Toukokuun valmennukselta hän tunsi piston sydämessään erään ”slaidin” kohdalla. ”68% asiakkaista menetetään, koska jälkimarkkinointi ja asiakashoito on unohdettu.” Anu mietti, että hänellähän on jo satoja asiakkaita, joten poistuman (eivät tilaa uudelleen) määrä on valtava, ellei jälkihoito toimi – […] (…)
Kaupan kassalla (häpeän) pelko perseessä
22.6.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Osaaminen ja itsensä kehittäminen |
”Juha! Tiedätkö, miltä tuntuu mennä kaupan kassalle maksamaan ostoksia, kun jännittää, riittääkö kate tilillä ostoksiin? Ja jos ei riitä niin se häpeän tunne, kun maksaminen ei onnistu ja jonoa on perässä. Myyjä saattaa kysyä, koetatko vielä uudelleen ja pyyhkäise sitä sirua vähän, jos kortti sitten toimisi? Siitä kuule kylmä hiki valuu selkää pitkin.”, kysyi eräs […] (…)
Epäonnistuminen kätkee aina opetuksen – mutta pitää oivaltaa, mikä se on?
1.6.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Osaaminen ja itsensä kehittäminen |
Joskus onnistumme, toisinaan puolestaan saamme oppia – virheistämme! Virheet ja epäonnistuminen ovat meille mahdollisuuksia luoda nahkaamme uudelleen ja ennenkaikkea ottaa opiksemme. Silloin, kun asiat sujuvat kuin rasvattu, alamme säästää energiaamme ja tuudittautua ’menestykseen’. Kun jalkapallojoukkue johtaa ottelua 8-0, se ei laita enää parastaan, mikä johtuu osin edellä mainitusta, mutta myös siitä, että silloin, kun vastus […] (…)
Vitamiinipillereiden ja omegaöljyjen myyjä kulkee vasara kädessä ja etsii vain nauloja!
28.5.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi |
Oletko törmännyt vitamiinipillereiden ja omegaöljyjen aktiivimyyjiin? Näistä taitavimmat myyjät jopa kartoittavat tilanteesi edes näennäisesti, mutta hetkeä myöhemmin kertovat jokseenkin vakuuttavasti esim. omega 3:n ja omega 6:n välisestä suhteesta ja sen merkityksestä terveyteen liittyen. Tuotteiden hintaan en halua tässä artikkelissa ottaa kantaa. Saattaa myös olla niin, että myyjä haukkuu lääkärit epäpäteviksi puhumaan ravinnosta ja terveydestä (heidän […] (…)
Puskaradio alkaa herättää positiivisia tuntemuksia yrittäjien parissa
6.5.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Osaaminen ja itsensä kehittäminen |
Liityin Puskaradio Oulun jäseneksi viime vuonna. Olin hiukan epäileväinen siitä, millaisia topiikkeja ryhmässä olisi. Olin kuullut, että yritykset saavat lujasti lokaa niskaan (helposti), jos jokin menee asiakkaan mielestä pieleen. Jotkut yrittäjät sanoivat jopa, että siellä lynkataan yrittäjä. Facebookin addiktikäyttäjänä halusin kuitenkin mukaan. Halusin validoida kuulemani ihan itse ja katsoin, millaisia postauksia ryhmään tosiasiallisesti tulee. Ryhmässä […] (…)
Viimeisimmät kommentit