Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Asenne ratkaisee » Hymyn voima – maailmanmestarin iskulause…

Hymyn voima – maailmanmestarin iskulause…

21.5.2013 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Asenne ratkaisee
Ei kommentteja

Vilpitön ja aito hymy ottaa vähän, mutta antaa paljon. Ihmisillä on suuri tarve kokea arvostusta ja saada hyväksyntää. Hymy on eräs keino viestittää niin hyväksyntää kuin hyväntahtoisuutta. Ruuhkaisissa tilanteissa ihmisjoukoissa voi kulkea kyynärpäätaktiikalla ja töksäytellä vihamielisesti “excuse me”, mutta vaihtoehtona olisi ystävällinen kohtaaminen hymyn kera.

“Mitä auringonpaiste on kukkasille, sitä hymy on ihmisyydelle.”

Eikö hymyileminen ole sinulle luontevaa? Kannattaa harjoitella! Vaikkei “siviilissä” kiinnostaisi hymyillä, monissa työrooleissa se kuuluu asiaan. Asiakaspalvelutyössä on jaksettava antaa asiakkaille miellyttäviä asiakaskokemuksia. Ei tarvitse puhua kuin Runeberg, kun jaksaa hymyillä.

Hymy on non-verbaalisen viestinnän helpoimpia tapoja viestittää hyvää tahtoa tiedostaen. Hymyilevää ihmistä on helpompi lähestyä kuin kivikasvoa. Luottamuksen luomisessa hymyn voima on verraton. Palvelutilanteissa asiakaspalvelijan olisi hyvä muistaa, että vain 7% viestinnästä on sanojen vaikutusta, 38% on äänenkäyttöön liittyvää ja 55% sitä, miten kehoaan käyttää. “Kiitos”, “ole hyvä” tai “mukavaa päivänjatkoa” voi sanoa niin monella tavalla elekieltä hyödyntäen. Asiakas kyllä aistii, kuinka paneutuneesti asiakaspalvelija oli sanojensa takana.


Nyrkit pystyssä taistelumielellä lähestyvä reklamoiva asiakas saattaa pehmentyä kuin taikina leipurin käsissä, kun asiakaspalvelija on aidosti ystävällinen ja hymyilee. Eli huokuu hyväntahtoisuutta Kun asiakaspalvelija säilyttää empaattisen kuuntelun tason, eikä lähde vastaamaan asiakkaan hyökkäykseen tulella tulta vastaan, mutta reagoi kuitenkin vastuuta kantavasti asiakkaan ärjymiseen, tilanne saa aivan uuden käänteen ja rakentavan hengen. Ystävälliselle ja hymyilevälle ihmiselle on paljon vaikeampi ärjyä ainakaan kovin kauaa verrattuna tilanteeseen, jossa asiakaspalvelija lähtee peliin mukaan ja antaa tunteilleen vallan.

”Hymy ja nauru ovat kuin elämän ilmastointiteippiä. Niillä voi korjata mitä vain.” -M. Wallace

Smile keeps you going! -Milla Mattila, telemark-hiihdon 1. suomalainen maailmanmestari vuodelta 1999-

Comments

comments

Tags: asenne ratkaisee, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, carpe diem, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, tartu hetkeen, tunneyhteys

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Ota mukaan, pidä mukana, auta eteenpäin!
Kuka ottaa tilanteen haltuun? Johtajuus otetaan, ei anneta! »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi