• Etusivu
  • Palvelut
Home » Osaaminen ja itsensä kehittäminen » Kritiikin antaminen ja saaminen ystävyyssuhteissa

Kritiikin antaminen ja saaminen ystävyyssuhteissa

14.2.2016 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Osaaminen ja itsensä kehittäminen
Ei kommentteja

JoharinIkkunaVauhtipyörä.fiJuhaAholaMyös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista.

Palaute on kuitenkin luottamuksen rakentamisen kannalta tärkeä työkalu. Näin voidaan saada myös avoimuutta lisättyä, jolloin Joharin ikkunassa (yllä kuva) yhteinen kenttä, avoin alue, kasvaa.

Alla olevaa listaa voisi pohtia itsetutkiskelun merkeissä, mitkä ovat kompastuskiviäsi ja mitkä puolestaan vahvuusalueella.

Ajoitus on tärkeä huomioida, milloin palautetta lähtee antamaan, jotta maaperä ja tilanne on otollinen käsitellä asiaa.

Tärkeä muistaa: ”Palautteen pitää aina auttaa palautteen saajaa”

Kun annat kritiikkiä/palautetta 

  1. Älä vetoa toiseen ihmiseen
  2. Älä toista itseäsi
  3. Kritisoi vain sellaisista asioista, joille voi tehdä jotain
  4. Kritisoi yksi asia kerrallaan
  5. Älä varoita etukäteen tulevasta kritiikistä
  6. Älä pyydä anteeksi sitä, että kritisoit
  7. Vältä pilkkaamista
  8. Älä käytä sanoja aina ja ei koskaan
  9. Ellet kehu koskaan, et voi odottaa ymmärrystä kritiikistä

Kun saat kritiikkiä/palautetta 

  1. Näytä, että kuuntelet
  2. Katso silmiin
  3. Älä yritä löytää virheitä vastapuolesta
  4. Älä anna kuvaa, että lannistut kritiikistä
  5. Älä heittäydy pelleksi
  6. Älä vääristele kritiikkiä
  7. Pysy asiassa
  8. Näytä, että ymmärsit

Comments

comments

Tags: palaute, palautteen antaminen, palautteen käsitteleminen, palautteen saaminen

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?
Aitous ja persoona myyvät »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
©