Miksi et kuuntele mua? Miksi kuuntelu on tärkeää? Kuuntelun tasot
6.4.2013 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Esiintymis- ja sosiaaliset taidot |
Miksi pitää kuunnella tai miksi kuunteleminen on tärkeää? Hyvä kuuntelu on keino synnyttää kontakti vuorovaikutustilanteeseen. Kun kuuntelee, on helpompi saada aikaan keskustelutilanne. Usein hyviä kuuntelijoita kehutaan hyviksi keskustelijoiksi. Keskustelun kautta pääset toisen “iholle” ja rakennat luottamusta. Kuuntelemalla saa selville, mitä keskustelukumppani ajattelee asioista ja millaisia tarpeita, toiveita tai odotuksia hänellä on sen sijaan, että yritetäisi itse olettaa ja lukea toisen ajatuksia.
Kuuntelussa on keskeistä se, että kun kysyy, niin kysymyksen jälkeen kuuntelee. Osoita elekielelläsi, että kuuntelet tarkkaavaisesti (jopa empaattisesti) pohtien ja prosessoiden, mitä toinen sanoo. Älä siis ala puhua toisen päälle, vaan malta odottaa rauhassa puheenvuoro loppuun. Voit myös kuunnella väärin olemalla, välinpitämätön, teeskentelemällä kuuntelevasi, valikoimalla kuulemasi tai kuuntelemalla vain omasta näkökannastasi.
Alla esittämäni kuuntelun tasot on esitellyt Valmennustalo Itsensä Ylittäjistä Mikko Tukonen oheisella videolla erittäin selkeästi ja havainnollisesti.
Ihminen sulkee tilanteesta itsensä pois syystä tai toisesta. Kyseessä voi olla vaikkapa jonkin negatiivinen asia, minkä takia sulkee korvansa. Tämä on helppo havaita vaikkapa pienten lasten kanssa, mutta samaan syyllistyvät myös aikuiset ihmiset. Ihminen tiedostaa toimineensa typerästi, eikä halua käsitellä asiaa tai saada “moitteita”.
2. Teeskentelevä kuuntelun taso
Ihminen on tilanteessa läsnä, muttei aktiivinen. Koulun penkillä oppilas saattaa aivan hyvin olla kuuntelevinaan, mutta ajatukset ovat ihan muualla. Tai kotioloissa puolison kanssa keskustelun lomassa jommallakummalla tai molemmilla on läppäri, kännykkä tai aikakauslehti seuranaan.
3. Valikoiva kuuntelun taso
Ihminen valikoi ja kuuntelee vain itseä kiinnostavat asiat. Tällöin ihminen ikäänkuin valpastuu silloin, kun kuulee itseään kiinnostavia asioita (avainsanoja).
4. Tarkkaavainen kuuntelun taso
Ihminen on mukana tilanteessa aktiivisesti. Silmäkontakti on hyvä ja syvä. Kuuntelee tarkkaavaisesti osoittaen myös elekielellä kuuntelevansa. Tarkkaavainen kuuntelija pyrkii aidosti kuulemaan ja ymmärtämään, mitä viestijä kertoo.
5. Empaattinen kuuntelun taso
– Ihminen samastuu viestinantajan tunnetilaan ja rekistöröi myös tunnemaailmaa. Sympaattisen ja empaattisen kuuntelun välinen ero on se, että sympaattinen ihminen reagoi toisen suruun alkamalla itsekin itseä, mutta empaattinen ihminen pystyy pitämään mielen halllinnassa ja pyrkii ymmärtämään, miksi toinen ihminen itkee.
Tasot 1 – 3 eivät todellakaan riitä hyvään vuorovaikutukseen. Miksi ihminen ei ole aina 4 tai 5 tasolla? Ihmisellä ei ole ehkä ymmärrystä kuuntelun merkityksestä tai toinen vaihtoehto on se, ettei energia riitä kuuntelmaan esim. raskaaksi koetun työpäivän jälkeen.
Kun havaitsee, ettei pääse tarkkavaisen tai empaattisen kuuntelun tasolle vuorovaikutustilanteessa, pitäisi havahtua ja skarpata. Mikäli energia ei riitä, voi olla fiksumpaa kertoa keskstelukumppanille pahoittelevansa, ettei kykene nyt antamaan jakamatonta huomiotaan ja kuuntelemaan aktiivisesti. Samalla voi ehdottaa uutta ajankohtaa keskustelun jatkamiseksi.
Vuorovaikutuksen synnyttämisen ja luottamuksen luomisen avainsana on kuunteleminen!
Viimeisimmät kommentit