Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Esiintymis- ja sosiaaliset taidot » Miksi et kuuntele mua? Miksi kuuntelu on tärkeää? Kuuntelun tasot

Miksi et kuuntele mua? Miksi kuuntelu on tärkeää? Kuuntelun tasot

6.4.2013 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
Ei kommentteja

Miksi pitää kuunnella tai miksi kuunteleminen on tärkeää? Hyvä kuuntelu on keino synnyttää kontakti vuorovaikutustilanteeseen. Kun kuuntelee, on helpompi saada aikaan keskustelutilanne. Usein hyviä kuuntelijoita kehutaan hyviksi keskustelijoiksi. Keskustelun kautta pääset toisen “iholle” ja rakennat luottamusta. Kuuntelemalla saa selville, mitä keskustelukumppani ajattelee asioista ja millaisia tarpeita, toiveita tai odotuksia hänellä on sen sijaan, että yritetäisi itse olettaa ja lukea toisen ajatuksia.

Kuuntelussa on keskeistä se, että kun kysyy, niin kysymyksen jälkeen kuuntelee. Osoita elekielelläsi, että kuuntelet tarkkaavaisesti (jopa empaattisesti) pohtien ja prosessoiden, mitä toinen sanoo. Älä siis ala puhua toisen päälle, vaan malta odottaa rauhassa puheenvuoro loppuun. Voit myös kuunnella väärin olemalla, välinpitämätön, teeskentelemällä kuuntelevasi, valikoimalla kuulemasi tai kuuntelemalla vain omasta näkökannastasi.

Alla esittämäni kuuntelun tasot on esitellyt Valmennustalo Itsensä Ylittäjistä Mikko Tukonen oheisella videolla erittäin selkeästi ja havainnollisesti.


1. Ei kuuntelua

Ihminen sulkee tilanteesta itsensä pois syystä tai toisesta. Kyseessä voi olla vaikkapa jonkin negatiivinen asia, minkä takia sulkee korvansa. Tämä on helppo havaita vaikkapa pienten lasten kanssa, mutta samaan syyllistyvät myös aikuiset ihmiset. Ihminen tiedostaa toimineensa typerästi, eikä halua käsitellä asiaa tai saada “moitteita”.

2. Teeskentelevä kuuntelun taso

Ihminen on tilanteessa läsnä, muttei aktiivinen. Koulun penkillä oppilas saattaa aivan hyvin olla kuuntelevinaan, mutta ajatukset ovat ihan muualla. Tai kotioloissa puolison kanssa keskustelun lomassa jommallakummalla tai molemmilla on läppäri, kännykkä tai aikakauslehti seuranaan.

3. Valikoiva kuuntelun taso

Ihminen valikoi ja kuuntelee vain itseä kiinnostavat asiat. Tällöin ihminen ikäänkuin valpastuu silloin, kun kuulee itseään kiinnostavia asioita (avainsanoja).

4. Tarkkaavainen kuuntelun taso

Ihminen on mukana tilanteessa aktiivisesti. Silmäkontakti on hyvä ja syvä. Kuuntelee tarkkaavaisesti osoittaen myös elekielellä kuuntelevansa. Tarkkaavainen kuuntelija pyrkii aidosti kuulemaan ja ymmärtämään, mitä viestijä kertoo.

5. Empaattinen kuuntelun taso

– Ihminen samastuu viestinantajan tunnetilaan ja rekistöröi myös tunnemaailmaa. Sympaattisen ja empaattisen kuuntelun välinen ero on se, että sympaattinen ihminen reagoi toisen suruun alkamalla itsekin itseä, mutta empaattinen ihminen pystyy pitämään mielen halllinnassa ja pyrkii ymmärtämään, miksi toinen ihminen itkee.

Tasot 1 – 3 eivät todellakaan riitä hyvään vuorovaikutukseen. Miksi ihminen ei ole aina 4 tai 5 tasolla? Ihmisellä ei ole ehkä ymmärrystä kuuntelun merkityksestä tai toinen vaihtoehto on se, ettei energia riitä kuuntelmaan esim. raskaaksi koetun työpäivän jälkeen.

Kun havaitsee, ettei pääse tarkkavaisen tai empaattisen kuuntelun tasolle vuorovaikutustilanteessa, pitäisi havahtua ja skarpata. Mikäli energia ei riitä, voi olla fiksumpaa kertoa keskstelukumppanille pahoittelevansa, ettei kykene nyt antamaan jakamatonta huomiotaan ja kuuntelemaan aktiivisesti. Samalla voi ehdottaa uutta ajankohtaa keskustelun jatkamiseksi.

Vuorovaikutuksen synnyttämisen ja luottamuksen luomisen avainsana on kuunteleminen! 

Comments

comments

Tags: esiintyminen, esiintymistaidot, kanssakäyminen, kuuntelu, kuuntelutaito, läsnäolo, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Askeleet klousaamiseen
Erilaisia vallan lajeja: Sosiaalista vipuvaikutusta käyttöön! »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi