• Etusivu
  • Palvelut
Home » Osaaminen ja itsensä kehittäminen » Miksi ulkopuolinen näkökulma on arvokas?

Miksi ulkopuolinen näkökulma on arvokas?

3.3.2016 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Osaaminen ja itsensä kehittäminen
Ei kommentteja

 

Tuli vaihdettua autoa taannoin. Itse asiassa myös turvaistuin oli varsin tuore tapaus. Edellisessä autossa ei ollut Isofix –kiinnistysmenetelmää lasten turvaistuimelle, joten yllätys yllätys, uudemmassa autossa moinen ei käynyt edes mielessä, kun turvaistuin tuli kiinnitettyä perinteisemmin konstein. Vaimon veli oli nähnyt sattumalta turvaistuimen kiinnitystilanteen vaimoni toimesta ja kysynyt, eikö teillä ole Isofix –kiinnistysmahdollisuus tuossa autossa. Vaimo vinkkasi asian minulle ja tarkistin asian ja niinhän se istuin saatiin jämäkästi kiinni.

Aivojemme tehtävä on säästää energiaa eli totumme ja mukaudumme rutiininomaisesti ympäristömme armoille. Äskeisen esimerkin kaltaisia tilanteita on arjen työssä jatkuvasti. Toimimme tietyllä totutulla tavalla, kun kukaan ei ole näkemässä mitä “puuhaamme” ja haastamassa meitä avaamaan silmiä uusille mahdollisuuksille. Voisiko tämän tehdä vielä helpommin, paremmin, tuottavammin?

Tästä syystä ulkopuolinen tarkkailija, olipa sitten liikkeenjohdon konsultti tai vaikka oma puoliso, saattaa ja todennäköisesti näkee, mitä voisi tehdä toisin, mitä on tarpeen muuttaa. Sitä vain sokaistuu omille rutiineilleen ja CRM:ssä ja vaikka missä lukuisat hyvät ominaisuudet jäävät hyödyntämättä. Usein vielä ihan eri alan ihminen osaa esittää vielä “tyhmempiä” kysymyksiä, koska ei ole aivopessyt itseään saippuakuplan sisällä olevilla uskomuksilla.

Esim. eräs valokuvaaja sai kollegoiltaan kriittistä palautetta tämän käytettyä ulkopuolista liikkeenjohdon konsulttia, joka ei ole valokuvausalan ammattilainen. Kuulemma sitä ei voi antaa neuvoja, jos substanssi ei ole hanskassa. Puolta vuotta myöhemmin “räkyttävä” kollega sanoi:

“Olen kateellinen sinulle ja ihmettelen, miten sinulla käy kauppa noin hyvin, vaikka on vuoden hiljaisin aika.”

Niin aivan, ehkäpä vinkkejä tarvittiin juuri kuplan ulkopuolelta, oikeanlaista toisinajattelua! =)

Comments

comments

Tags: kehittäminen, kehittyminen, nöyryys

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Turmiollinen aikasyöppö työyhteisöissä –> on myös huonoa palvelua!
Luuletko, että otan apua vastaan mieheltä, joka juuri erotti minut? »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
©