Suostu osaasi, nosta tasoasi – ylimielisenä et opi yhtään mitään!
10.3.2015 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Osaaminen ja itsensä kehittäminen |
Nyrkkiin puristettua kättä ei pysty kättelemään!
Mieli on kuin laskuvarjo – toimii vain avattuna!
Olkoon kyse mentoroinnista, sparrauksesta, neuvomisesta tai opettamisesta, on ymmärrettävä roolit ja tarvitaan suostumukset. Käytettäköön termeinä opettajaa ja oppija.
Opettaja saapuu, kun oppija on valmis.
Opettamiseen tarvitaan otolllinen maaperä, oppijan avoimuus ja halu oppia. Käärmeen pyssyyn ajaminen ei onnistu. Olipa kyse mistä tahansa opettaja – oppija –suhteesta, oppijan on suostuttava osaansa, jotta voi nostaa tasoaan. Työpaikalla perehdyttäminen ei onnistu, ellei oppija oli motivoitunut oppimaan, terapia on turhaa, jos oppijan roolissa ei ole avoimuutta oppimiselle ja oivalluksille.
Jos oppija ajattelee: “Tuolla ihmiselle ei ole minulle mitään annettavaa”, niin itse asiassa kyseiselle ihmisellä olisi annettavaa, mutta ei niin kauaa kuin oppijan asenne on toista ihmistä kohtaan tuollainen. Oppija estää asenteellaan itseltään mahdollisuuden oppia.
Opettajan roolissa puolestaan aito halu auttaa oppijaa on avain onnistumiseen. Jos opettaja onnistuu viestimään sanallisesti ja sanattomasti, että uskoo oppijan kykyyn ja haluun oppia, maaperä onnistumisille saa siivet alleen.
Hyvä oppija osoittaa halun oppia mm. kyselemällä. Hän prosessoi ja jäsentelee oppimaansa ja koettaa kyselemällä loksautella palapelin palasia paikoilleen. Oppija kyseenalaistaa asioita, ei kohdistamalla kritiikkiä viestintuojaan, vaan koska haluaa ymmärtää paremmin ja onnistua kokoamaan eheä, looginen, palapeli tietoa jäsentelemällä.
Oppiminen alkaa, kun opettaja poistuu.
Opettajan läsnäollessa oppija saa työkaluja, rakentaa uutta näkemystään ja jäsentelee ajatuksiaan. Varsinainen oppiminen alkaa, kun opettaja poistuu eli oppija pääsee kokeilemaan siipiään ihan itse. Kun oppijalla ei ole backup käden ulottuvilla, hän joutuu ponnistelemaan oppimisen eteen enemmän. Myös vastuunottaminen työ- tai muussa yhteisössä edellyttää lähes poikkeuksetta tilannetta, jossa opettaja poistuu. Oman esimiehen ulkomaan matka tai sairausloma antaa oivan (piilotetun) mahdollisuuden nostaa tasoaan ja kasvaa isompiin saappaisiin vastuunottajana.
Jos haluat nostaa tasoasi, asennoidu halukkaaksi oppimaan, etsi opettajasi ja suostu osaasi. Ylimielisenä ja itseriittoisena kukaan ei kehity.
Opettaja saapuu, kun oppilas on valmis. Oppiminen alkaa, kun opettaja poistuu!
Viimeisimmät kommentit