dreamstimefree_2059357

”Urpo” unohtaa uimahousut ja käyntikortit kotiin!

Soittelin myöhäisiltapäivällä eräälle hyvälle myyntitykille. Hän oli kaupassa. Olin vastikään haastanut häntä avaamaan suunsa aktiivisesti myymänsä palvelun merkeissä muuallakin kuin työpaikalla. Kun on hyvä tuote/palvelu myytävänä, niin miksei siitä voisi kertoa uimahallin saunassa, leikkipuistossa tms. ihmisille.

En tarkoita nyt ylitsevuotavaa ja päällekäyvää tuputusta ja promotusta, vaan erittäin hyvällä pelisilmällä tilannetaju huomioiden hissipuheen pitämistä ja käyntikortin antamista. Hyvä myyjä verkostoituu ja on aktiivinen. Hyvä pelisilmä tarkoittaa sitä, että ensin tietysti kiinnostutaan toisesta aidosti, jolloin kysymisen ja hyvän kuuntelemisen myötä voi kertoa palveluistaan, jos tilanne on otollinen.

Tällä tavoin olen itsekin voinut auttaa useita ihmisiä löytämään itselleen mm. siivousapua tai jopa työpaikkoja. Se on edellyttänyt uskallusta avata suunsa keskustelun merkeiksi aloitteellisesti ja sitten avoimuutta myös kertoa siitä, mitä itse tekee työkseen.

Käyntikortit mukaan!

Palataan käyntikortteihin! Myyntitykki oli siis kaupassa. Kysyin, että onhan hänellä käyntikortit mukana, jos suotuisa tilanne tulee ihan ohimennen puhua palveluista. Käyntikortit olivat kuulemma toimiston pöydällä. Kysyin, että kuinka moni niitä tulee sieltä toimistolta pyytämään, haloo!! Sehän on sama kuin menisi uimahalliin jättäen uimahousut kotiin!

Joku kenties ajattelee, että työ on vain työtä ja klo 16 jälkeen laitetaan aivot narikkaan jne. Ehkäpä niin voi olla jonkun mielestä, mutta minulle tuollainen ajattelutapa ei sovi. Kysykääpä kiinteistövälittäjiltä, onko tarpeen olla valppaana kaupantekoon tai käyntikortin antamiseen myös muuna kuin työaikana?

Mitä toimistolla ei ole?

Maailmankuulu valmentaja Brian Tracy kertoi puolitoistavuotta sitten mainion tarinan eräästä myyntipäälliköstä, joka oli päässyt konttorinjohtajaksi huonoiten menestyvässä ko. firman myyntitiimille. Ensimmäisessä aamupalaverissa myyntipäällikkö kysyi myyjiltä, mitä täällä toimistolla ei ole? Myyjät olivat ihmeissään moisesta kysymyksestä ja miettivät yhtä sun toista, mutta eivät osanneet vastata oikein.

Myyntipäällikkö sanoi, että täällä ei ole asiakkaita! Ja koska myyjän tehtävä on tehdä kauppaa ja koska täällä ei ole yhtään asiakasta niin painukaa ulos ja menkää asiakkaiden luokse. Myyntipäällikkö raivasi toimiston seuraavien päivien aikana sellaiseen kuntoon, ettei siellä voinut laiskotella. Pöytiä ja tuoleja ”katosi”. Toimistolla sai olla ainoastaan silloin, kun sinne oli tuonut asiakkaan, muuten ei. Näin kyseinen tiimi alkoi menestyä, koska viettivät enemmän aikaa asiakkaiden parissa.

Älä lähde uimahalliin ilman uimahousuja, äläkä kaupungille tai kauppaan ilman käyntikortteja!

 

Comments

comments

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>