Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Yrittäminen ja yritysjohtaminen » Uuden markkina-alueen valloitukseen 4 huomioitavaa asiaa

Uuden markkina-alueen valloitukseen 4 huomioitavaa asiaa

12.7.2016 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Ei kommentteja

On erilaisia syitä miettiä markkina-alueen laajentamista. Yksi voi olla mm. se, että nykyinen markkina-alue alkaa kyllästyä eli tuotteiden ja palveluiden tarjontaa alkaa olla enemmän kuin kysyntää. Seuraamuksena tästä liiketoiminta ei ole kannattavaa kaikille yrityksille ja paremman katteen ”repiminen” ei ainakaan otollisimmillaan lähtökohtaisesti. Voi myös olla, että kannattavan liiketoiminnan kannalta on välttämätöntä laajentaa markkina-aluetta.

Toisaalta myös tuotteen voimakas kysyntä saattaa kiehtoa, kun yritys on iskenyt oikeaan markkinarakoon ja kauppa käy.

Ei kuitenkaan kannata lähteä soitellen sotaan? Tässä 4 asiaa, mitä on syytä pohtia, mikäli uudelle markkina-alueelle olisi aikomuksia levittäytyä.

 

1) Organisaatiotekijät

Millaiset ovat organisaation kyvyt? Entäpä motivaatio ja halukkuus edetä? Onko resursseja? Tarvitaanko lisää resursseja? Mitä osaamista tarvitaan lisää? Tuleeko logistisia haasteita? Entäpä johtamisen haasteita?

2) Ympäristötekijät

Millainen on uuden markkina-alueen kulttuuri? Miten uusi markkina-alue poikkeaa nykyisestä? Onko uudella markkina-alueella selvästi ”sinisempi meri” eli vähemmän kilpailua? Onko uudella markkina-alueella jo kysyntää?

3) Päätöksentekijän henkilökohtaiset ominaisuudet

Päätösten takana ovat aina ihmiset, eivät ”yritykset”. Mikä on päätöksentekijän (tai päätöksentekijöiden) henkilökohtainen intressi? Entäpä mielenkiinnonkohteet ja kompetenssi? Miten nämä tukevat valintaa? 

4) Päätöskohtaiset tekijät

Kun huomiodaan organisaatio- ja ympäristötekijät sekä päätöksen tekijän henkilökohtaiset ominaisuudet, millaisia kustannuksia ja odotettuja tuottoja olisi markkinalaajennuksen myötä odotettavissa?

Uudelle markkina-alueelle siirtymisessä on luonnollisesti mahdollisuutensa ja riskinsä!

Comments

comments

Tags: markkina-alue, markkina-alueen laajentaminen, toiminnan laajentaminen, yrityksen kehittäminen

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Mitä asiakas on ostamassa? Laatu, nopeus ja hinta puntarissa
”Mitä rosvopäällikkö?”, kysyi myyjä. »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi