Uuden markkina-alueen valloitukseen 4 huomioitavaa asiaa
12.7.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen |
On erilaisia syitä miettiä markkina-alueen laajentamista. Yksi voi olla mm. se, että nykyinen markkina-alue alkaa kyllästyä eli tuotteiden ja palveluiden tarjontaa alkaa olla enemmän kuin kysyntää. Seuraamuksena tästä liiketoiminta ei ole kannattavaa kaikille yrityksille ja paremman katteen ”repiminen” ei ainakaan otollisimmillaan lähtökohtaisesti. Voi myös olla, että kannattavan liiketoiminnan kannalta on välttämätöntä laajentaa markkina-aluetta.
Toisaalta myös tuotteen voimakas kysyntä saattaa kiehtoa, kun yritys on iskenyt oikeaan markkinarakoon ja kauppa käy.
Ei kuitenkaan kannata lähteä soitellen sotaan? Tässä 4 asiaa, mitä on syytä pohtia, mikäli uudelle markkina-alueelle olisi aikomuksia levittäytyä.
1) Organisaatiotekijät
Millaiset ovat organisaation kyvyt? Entäpä motivaatio ja halukkuus edetä? Onko resursseja? Tarvitaanko lisää resursseja? Mitä osaamista tarvitaan lisää? Tuleeko logistisia haasteita? Entäpä johtamisen haasteita?
2) Ympäristötekijät
Millainen on uuden markkina-alueen kulttuuri? Miten uusi markkina-alue poikkeaa nykyisestä? Onko uudella markkina-alueella selvästi ”sinisempi meri” eli vähemmän kilpailua? Onko uudella markkina-alueella jo kysyntää?
3) Päätöksentekijän henkilökohtaiset ominaisuudet
Päätösten takana ovat aina ihmiset, eivät ”yritykset”. Mikä on päätöksentekijän (tai päätöksentekijöiden) henkilökohtainen intressi? Entäpä mielenkiinnonkohteet ja kompetenssi? Miten nämä tukevat valintaa?
4) Päätöskohtaiset tekijät
Kun huomiodaan organisaatio- ja ympäristötekijät sekä päätöksen tekijän henkilökohtaiset ominaisuudet, millaisia kustannuksia ja odotettuja tuottoja olisi markkinalaajennuksen myötä odotettavissa?
Uudelle markkina-alueelle siirtymisessä on luonnollisesti mahdollisuutensa ja riskinsä!
Viimeisimmät kommentit