Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Myynti ja markkinointi » Vitamiinipillereiden ja omegaöljyjen myyjä kulkee vasara kädessä ja etsii vain nauloja!

Vitamiinipillereiden ja omegaöljyjen myyjä kulkee vasara kädessä ja etsii vain nauloja!

28.5.2016 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi
Ei kommentteja

Oletko törmännyt vitamiinipillereiden ja omegaöljyjen aktiivimyyjiin? Näistä taitavimmat myyjät jopa kartoittavat tilanteesi edes näennäisesti, mutta hetkeä myöhemmin kertovat jokseenkin vakuuttavasti esim. omega 3:n ja omega 6:n välisestä suhteesta ja sen merkityksestä terveyteen liittyen. Tuotteiden hintaan en halua tässä artikkelissa ottaa kantaa.

Saattaa myös olla niin, että myyjä haukkuu lääkärit epäpäteviksi puhumaan ravinnosta ja terveydestä (heidän intressihän voi olla vaikka lääkkeiden määrääminen eikä terveyden parantaminen, siis argumenttina). Eli se, mitä lääkäri on oppinut noin 7 vuoden aikana yliopistossa ja työkokemuksensa kautta on silkkaa puppua? Elämänkoulun niin’ikään käynyt kokeneempi myyjä myyntitiimissä on huomattavasti pätevämpi näissä asioissa kuin lääkäri? Lisäksi myytävä tuote on laadukkaampi kuin Apteekin tuotteet? Apteekeillahan ei ole minkäänlaista vastuuta tuotevalikoimastaan?

Mindsetillisesti vieläkin ongelmallisempaa pillerimyyjän osalta on se, että hän toimii kuin vanhanajan kirvesmies eli vasara kädessä ’etsien’ nauloja, joita saa hakata. ”Jos työkalunasi on vain vasara, näet kaikkialla nauloja.”

Kun pillereiden myyjä menee aktiivisesti asiakkaan kanssa vuorovaikutukseen, hän on tavallaan tuputtamassa tuotettaan asiakkaalle. Tavallisesti tämän kaltaiset tuotteet asiakas käy ostamassa tai tilaa tiedostamaansa tarpeeseen. Myyjä on myyntitilanteessa sellaiseessa asemassa, että hän kulkee näkymätön teksti otsassaan: ”sinäkin tarvitset kipeästi näitä minun myymiä pillereitä ja omegoita”.

Näistä syistä suosittelen pillerimyyjille uutta tulokulmaa. Opiskelee ravintovalmentajaksi eli hankkii jonkinvaltakunnan pätevyyttä. Tämän jälkeen alkaa ratkoa ihmisten ravintohaasteita. Selvittää asiakkaan ”miksi” syyn, miksi avulle on tarve tai halu. Sitten kartoittaa asiakkaan tilanteen tarkkaan ja miettii yhdessä asiakkaan kanssa, millä tavoin pääsisi tavoitteisiin. Tällöin ”kakku” on paljon isompi ja tuotteiden tarjoaminen valmennuksen myötä käy myös luontevammin, kun ruokailurytmi, ruoan laatu ym. asiat laitetaan myös reilaan.

Ravintovalmentaja vs. Pillerimyyjä? Kumpaa oikeasti voit suositella ystävillesi?

Comments

comments

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Epäonnistuminen kätkee aina opetuksen – mutta pitää oivaltaa, mikä se on?
Puskaradio alkaa herättää positiivisia tuntemuksia yrittäjien parissa »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi