• Etusivu
  • Palvelut
Home » Yrittäminen ja yritysjohtaminen » Yrittäjä, ymmärrä kysynnän ja tarjonnan laki ja nosta hintaa, jos…

Yrittäjä, ymmärrä kysynnän ja tarjonnan laki ja nosta hintaa, jos…

7.11.2015 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Ei kommentteja

Liikkeenjohdon konsulttina kuulen monenlaisia uskomuksia ja ajatuksia. Tässä yksi yrittäjän haaste.

”Pakko palkata osa-aikainen työntekijä, kun kädet eivät riitä kysynnän kasvaessa.”

Työllistäminen on hieno asia ja yhteiskuntavastuullista työtä, mutta ei välttämättä itsetarkoitus. Jos kerran olet lähtenyt yksinyrittäjäksi työllistämään itsesi, mikä pakko sinun olisi ottaa riskiä palkkaamisesta? Totta kai skaalaaminen palkkaamisen kautta on hyvä mahdollisuus saada katetta myös toisten tekemästä työstä, mutta tosiaan mahdollisuus, ei itsestäänselvyys.

Eräällä palveluyrittäjällä (myy omaa osaamistaan) kysyntä on ollut tavallista suurempi loppusyksystä ja marraskuu ennätyksellisen hyvä, vaikka tavallisesti marraskuu on ollut hiljaisimpi kuukausia hänellä. Yrittäjä mietti, että osa-aikaista olisi pakko palkata, kun kädet eivät riitä enää. Kysyin tahtotilaa palkata. Onko osaamista rekrytointiin? Halua ottaa työnantajan vastuut? Halu valvoa työn laatua? Ym.

Muistutin yrittäjää kysynnän ja tarjonnan laista ja hinnanmäärittelyn 60 – 35 – 5 -säännöstä. Kysyin: ”Mitä jos sittenkin nostat hintoja”? Sopiva hintojen nostaminen pudottaa mahdollisesti asiakaskunnasta jonkin verran pois, mutta samalla oman arvokkaan ajan myyminen on parempikatteista. Yrittäjän kannalta keskeistä ei olekaan hinta, vaan kate. Yrittäjä oli kiitollinen oivallutuksesta. Olen kyllä kuullut usein tarinaa, että hintojen nostamisella ei ole ollut näkyvää merkitystä tai joillakin on jopa myynti vain kasvanut.

Tässä piilee toinenkin iso asia. Yrityksen tulevaisuutta indikoi parhaiten se, mihin suuntaan asiakkuudet kannattavuudeltaan ja määrältään kehittyvät. Jos vuosi sitten yrittäjä teki parempia sopimuksia ja vieläpä enemmän, suunta on vääjäämättömän huono. Jos puolestaan asiakkaat maksavat paremman hinnan (katteen) palvelusta nyt kuin vuosi sitten, suunta on oikea.

Skaalaminen, lisäresurssien palkkaaminen, on vaihtoehto, mutta samalla kannattaa punnita myös hintaohjauksella parempikatteisten asiakkuuksien hankkimista. Työllistäminen ei ole ainoa keino!

Tee parempia sopimuksia, myy paremmalla katteella! 

Comments

comments

Tags: kate, myynti, palkkaaminen, sopimukset, työllistäminen

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« 7 estettä korjaavan palautteen antamiselle
Asiakaspalvelupuhelun vaiheet – puhelua johtaa asiakaspalvelija! »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
©