Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Myynti ja markkinointi » Älä nöyryytä itseäsi asiakkaan silmissä – ehkä matematiikan oppitunnilla olisi kannattanut olla hereillä?

Älä nöyryytä itseäsi asiakkaan silmissä – ehkä matematiikan oppitunnilla olisi kannattanut olla hereillä?

20.2.2013 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi
Ei kommentteja

Oletko löytänyt postimerkkejä alle 10 eurolla 100 kappaletta? Minäpä löysin. =D Kävin taannoin läheisessä K-marketissa ja pyysin 100 kappaletta postimerkkejä. Kassööri etsi merkkejä tovin aikaa ja löydettyään laskeskeli laskukoneella summan sadalle merkille, joksi sai 7,50 euroa. Huomautin myyjälle ystävällisessä hengessä, ettei vaan tullut pilkkuvirhe? 75 euroa on eri asia kuin 7,5 euroa (postimerkkien hinta vuonna 2012 oli 75 senttiä/kpl, ei 7,5 senttiä/kpl). Halvalla olisivat lähteneet postimerkit. Myyjä oli siis laskimen kanssa aivot narikassa (perstuntumaa hinnasta ei ollut) tai yleisesti ottaen matemaattiset taidot olivat hänellä köykäiset.

Toinen hauska tilanne oli vastikään, kun toimistotarvikemyyjä soitteli promotellen tuotevalikoimaansa. Hän selitti mm. tuotteiden toimituseristä. Kysyin yllättäen ihan peruskysymyksen, montako tuotetta 2 erää sisältää niin toisessa päässä luuria oli hyvin hiljaista (myyjä oli aiemmin kertonut, että yhdessä laatikossa on 8 tuotetta ja yhdessä erässä on 5 laatikkoa).

Itse laskin nopeasti mielessäni, että yhdessä erässä on 5 x 8 tuotetta eli 40 tuotetta ja 2 erässä on tällöin 80 tuotetta. Myyjä alkoi muutaman sekunnin hiljaisuuden jälkeen änkyttämään ääneen tuotteiden määrää. Kotvan pohdinnan ja pienten avustavien kommenttieni jälkeen myyjän laskelma osui kohdalleen.

Jos olisin vielä tuohon heittänyt haasteen hintavertailusta niin luulempa, että myyjällä olisi ollut matematiikan opettajaa ikävä. Ajatellaanpa, että kilpailija pakkaisi 10 tuotetta yhteen laatikkoon ja yksi erä sisältäisi 6 laatikkoa. Lisäksi hinnoittelu olisi eräkohtainen puhumattakaan prosenttialennuksista esim. useamman erän ostaessa. Siinäpä olisi kyseiselle myyjälle haaste.

Mitä otamme tästä opiksi? Varmista osaamisesi yhteen- ja vähennyslaskussa, kerto- ja jakolaskussa sekä prosenttilaskennassa. Lisäksi oman toimialaan sekä tuotteisiin/palveluihin ja kilpailijoiden hinnoitteluun on syytä olla takapuolituntumaa. Mitä parempi tietämys, sitä parempi kyky perustella oma tuote/palvelu.

Mikäli matematiikan oppitunnit jäivät heikommalle hapelle, kannattaa opetella omiin tuotteisiin/palveluihin liittyvät laskelmat huolellisesti. Eiku pänttäämään!

Myyntityössä matemaattiset taidot ovat edellytys työskentelylle. 

Comments

comments

Tags: facebook-markkinointi, myynti, myynti ja markkinointi, myyntityö, osaaminen

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Muutoksen kohtaamisessa yksilön oman asenteen merkitys on keskiössä
Autonomian merkitys motivaatioon »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi