Erotu CV:lläsi, ole aito ja tuo persoona esiin
19.3.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Osaaminen ja itsensä kehittäminen |
“Olen ahkera, reipas, kaikkien kanssa toimeentuleva ja positiivinen ihminen…”
10000 taalan vinkki – sinä et ole kiinnostava! Työnantajaa kiinnostaa oma lehmä ojassa, ei sinun lehmä. No, tämä on karrikointia, mutta auttaa ymmärtämään, kenelle CV:n tai työhakemuksen teet.
Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt!
Mitä hyödyä sinun palkkaamisesta olisi? Mitä arvoa tuot?
CV:ssä kannattaa tuoda esiin se, miksi työnantaja hyötyisi sinun palkkaamisesta. Jos olet reipas, mitä se oikeasti tarkoittaa pelkän sananhelinän lisäksi ja miten työnantaja hyötyy siitä? Avaa kiteytetysti se, mitä reippaus, toimeentuleminen tai positiivisuus oikeasti hyödyttää työnantajaa.
Entäpä mitä ahkeruus tarkoittaa.
“Olen saanut kiitosta aiemmissa kesätyöpaikoissa siitä, että keskityn tekemään firman töitä, enkä käytä Facebookia tms. työpäivien aikana laisinkaan. Luonteeni ei anna periksi jättää tehtäviä vaiheeseen, joten minun työpäivä päättyy, kun työt on tehty, ei silloin, kun kello lyö 16.00. Tästä syystä pidän molemminpuolisesta liukumavarasta ja joustavuudesta työajassa. “
Tämä lausunto saattaisi purra vaikkapa projektiluontoisia töitä tekevien yritysten rekrytoijille. Tärkeintä on siis miettiä, kenelle myyntipuhettaan väsää, eikä vain sitä ”minä olen, minä olen, minä olen, minulle olisi hyötyä…”.
Aitous ja persoona kannattaa tuoda esiin, koska viimeistään haastattelussa “hyvä tapaus paperilla” paljastuu.
Itse suosisin kuvien käyttöä, koska ne tuovat mielikuvia. Jos liikunta ja perhe ovat tärkeitä arvoja sinulle, mikset ilmaisisi asiaa parin sopivankokoisen kuvan ja pienen kerronnan kera. Vielä väkevämpää teet itsestäsi videon, jossa kerrot itsestäsi em. ohjeet huomioiden.
Lisäksi on hyvä muistaa, että aiemmissa työpaikoissa työtehtävät ovat keskeinen asia. Ne kannattaa mainita selvästi firmojen nimien lisäksi.
Videohan on aivan erinomainen väline tuoda aito oma itsensä esiin!
CV ei ole vain lista entisiä työpaikkoja ja kliseisiä korulauseita. Tee siitä myyntipuheesi!
Viimeisimmät kommentit