Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Myynti ja markkinointi » Etsiikö asiakas sinut vai pitääkö sinun herättää asiakkaan huomio?

Etsiikö asiakas sinut vai pitääkö sinun herättää asiakkaan huomio?

3.8.2016 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi
Ei kommentteja

 

Markkinointiviestinnässä AIDA –malli on vanha tuttu. Tällöin kiteytetysti kerrottuna siis prosessi etenee seuraavasti. 1) Attention = herätät huomion 2) Interest = herätät kiinnostuksen 3) Desire = saat aikaan (lisäät) ostohalua 4) Action = saat asiakkaan toimimaan. Tässä mallissa pallo on sinulla ja sinä ”herättelet” asiakkaan huomion.

AIDA –mallissa on tärkeää ymmärtää, mille asioille markkina on ”herkkänä”. Tällä hetkellä Pokemon Go –aiheiset postaukset herättävät huomiota. Esimerkkinä voisi käyttää kahvilaa, joka postaa Facebook –seinälleen kuvan kahvilastaan, jossa on otettu kuva siten, että Pokemon on napattu kiinni. Tämä siis kuvana herättää huomion ja osoittaa postauksen näkeville ihmisille, että kahvila on ”Pokemon –myönteinen”.

Toisekseen asiasta perillä olevat ymmärtävät, että kyseisessä kahvilassa voi napata Pokemoneja. Kenties lähellä on myös PokeStop ja tästä voi tiedottaa myös erikseen. Huomio on siis herätetty ja seuraavaksi pitää lisätä kiinnostusta. Voisi olla vaikka tekstissä, että nappaa kuva Pokemonista kahvilassamme ja näytä kuva kassalla (tai postaa kuva hätsägillä Instagramiin) niin saat kahvin ja pullan puoleen hintaan.

Huomion voi siis herättää muullakin kuin myytävään tuotteeseen tai palveluun liittyvällä asialla. Tämä oli vain hyvin karkea esimerkki, mutta näin Pokemonia voi käyttää keppihevosena huomiota herättämään.

Internetmarkkinoinnissa googlettamisen seurauksena kuitenkin tästä mallista on toisenlainen versio myös ja se on IADA. Kohdat 1) ja 2) vaihtavat paikkaa siten, että itse asiassa asiakas etsii sinua aktiivisesti esim. Googlen avulla. Hänellä on kiinnostus jo ja sinun tehtävä on herättää huomio tarjonnan viidakosta, kun asiakas löytää sinut ja muutaman muun ja siitä prosessi etenee.

Totta kai AIDA-mallissa asiakkaalla voi olla olemassa kiinnostus (vaikkapa tiedostamattomana), mutta hän ei aktiivisesti etsi sinua (sillä hetkellä). Tällöin A = huomio herättäminen on toisentyyppinen, koska kilpailet kaiken muun viestinnän viidakosta. Esimerkkinä Facebook, jossa seinällä on kavereiden kuvapostauksia, linkkien jakoa ym.

IADA-mallissa puolestaan asiakas on etsimässä tarjoamaasi palvelua ja sinun pitäisi erottua kilpailijoista. Nyt ollaan jo lähempänä juuri sitä tuotetta/palvelua, mitä olet myymässä.

Olennaista on ymmärtää, onko kyseessä AIDA vai IADA ja luoda mainoksia/postauksia sen mukaan.

Comments

comments

Tags: AIDA-malli, IADA-malli, pokemon

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Tästä syystä moni applikaatio ei lyö läpi tai lässähtää! Facebook ja Google osaavat tämän…
Mitä asiakas on ostamassa? Laatu, nopeus ja hinta puntarissa »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi