Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Asiakaspalvelu » Hei, minä olen tässä ja maksan sinulle! Saisinko katsekontaktin edes, kiitos?

Hei, minä olen tässä ja maksan sinulle! Saisinko katsekontaktin edes, kiitos?

17.7.2013 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Asiakaspalvelu
1 kommentti

Tiedät varmasti, miltä tuntuu ojentaa rahaa asiakaspalvelijalle, joka puhuu konemaisesti 30 – 40 vuoden aikana oppimansa fraasit ja on täysin poissaoleva samalla (=transsissa). Tekisi mieli puistella muutama korvapuusti pitkin korvia herätykseksi.

Onhan niitäkin asiakaspalvelijoita, jotka eivät puhu juuri mitään, mutta on sekin säälittävä tilanne, kun asiakaspalvelija puhuu transsissa ja välttää katsekontaktin myös samalla katsoen metrin ohi asiakkaasta kauas kaukaisuuteen. Siinä ei voi olla ajatus carpe diem (tartu hetkeen), kun on automaattiohjauksella arvostamatta juuri edessään olevaa asiakasta kohtaamalla hänet silmästä silmään. Katsekontaktin välttäminen kertoo enemmän kuin sata sanaa.

Asiakaspalvelutyöntekijän pitäisi ymmärtää olevansa erittäin suuressa roolissa toimien yrityksen käyntikorttina ja on alati asiakkaiden arvioinnin kohteena. Asiansa osaava ja keskimääräistä parempi asiakaspalvelija osaa tuottaa jopa ainutlaatuiselta tuntuvia asiakaskokemuksia, jolloin asiakkaan tunnetila parantuu kohtaamisessa. Vähimmäistavoitteen tulee olla asiakkaalle miellyttävän kokemuksen aikaansaaminen. Usein arkipäiväiset asiakaspalvelijoiden kohtaamiset ovat muutamien sekuntien hetkiä (esim. päivittäistavarakaupoissa), joten jokainen sekunti on tärkeä, mutta toisaalta yksittäisen asiakkaan kohdalla tsemppaamistakaan ei ole montaa hetkeä. Hymyn voima on verraton!

Uskon vahvasti asiakaspalvelun (face-to-face) olevan yhä tärkeämpää teknologisista kehityksistä huolimatta. Robotit (eivätkä “ihmisrobotit”) eivät ole riittävää palvelua. Itse kohtaan mieluummin läsnäolevan ja juuri-minun-kohtaamisesta-innostuvan asiakapalvelijan (tai myyjän) kuin automaattiohjauksella transsissa teennäistä roolia vetävän asiakaspalvelijan puhumattakaan robotista.

Sokerina pohjalla olkoon kliseinen toteamus: Asiakashan se on palkanmaksaja! Sopisi asiakaspalvelijan muistaa se – jokaisessa kohtaamisessa! 

Comments

comments

Tags: asenne ratkaisee, asiakaspalvelu, carpe diem, dale carnegie, kanssakäyminen, sosiaaliset taidot, tartu hetkeen

One Response to Hei, minä olen tässä ja maksan sinulle! Saisinko katsekontaktin edes, kiitos?

  1. OOPP26.9.2013 8.38

    Hyvä teksti, jonka jokaisen myyntityöhön kyllästyneen tai työntekijän, jolle myyntityö on muodostunut automaatioksi, pitäisi lukea. Monesti tekee mieli jättää ostokset tekemättä, jos myyjä ei olleenkaan huomioi asiakasta. Välillä myyjät jopa naputtelevat puhelinta samalla kun palvelevat asiakasta, mikä on todella törkeää asiakasta kohtaan.

    Monelle ihmiselle kaupan kassalla asioiminen voi olla ainut sosiaalinen kanssakäyminen koko päivänä. Olisi tämänkin kannalta tärkeää, että asiakaspalvelu-, myyntityössä ”palvelevat” henkilöt olisivat iloisia ja asiakasystävällisiä. Niin kuin mainitsit tekstissäsi: ”hymyn voima on verraton”.

    Konemaisten asiakaspalvelijoiden vastakohtana ovat yli-innokkaat ja liikaa tuputtavat myyjät. Kiinnostus asiakasta kohtaan ja kohtuullinen ystävällisyys ovat hyvästä, mutta liika on liikaa. Esimerkiksi kun menet johonkin vaateliikkeeseen vain katselemaan, niin hyvä, että ehdit ovesta sisään, niin myyjä on kyselemässä tarvitseeko asiakas apua. Ja välttämättä tämä ei jää yhteen kertaan, sillä kaupassa saattaa olla useampi myyjä ja jokainen kysyy saman kysymyksen. Lisäksi kassalla myyjä saattaa tyrkyttää ostamaan lisää tuotteita.

    Yleistyykö tulevaisuudessa siis itsepalvelu- ja konemaiset kassat, vai saammeko nauttia vielä hymyilevistä ja sosiaalisista asiakaspalvelijoista?

    Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Vastaa esittämääni kysymykseen, äläkä jaarittele!
Jälkiviisautta ei tule sekoittaa viisasteluun »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi