Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Hyvästä paras, Menestystarinat » Ikkuna ja peili – epäonnistuneet johtajat sälyttävät syyt epäonnistumisesta muualle

Ikkuna ja peili – epäonnistuneet johtajat sälyttävät syyt epäonnistumisesta muualle

4.8.2012 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Hyvästä paras, Menestystarinat
Ei kommentteja

Hartela-Forum Oy:n entinen toimitusjohtaja Pentti Pajulampi kertoo huomanneensa pitkän työuransa aikana, että ne johtajat, jotka (toistuvasti) epäonnistuvat, löytävät syyn epäonnistumiselle ympäristöstään, eivätkä katso peiliin. Selityksiä riittää: ajoitus oli huono, rahoitusta ei järjestynyt, asiakas viilasi linssiin, työntekijät rettelöivät, markkinat eivät vetäneet tms. Nämä johtajat kokevat, että heillä on ollut huono tuuri.

Pajulampea huvittaa ajatus siitä, että hän itse toimisi vaikkapa urheilujoukkueen valmentajana siten, että hänen joukkueensa kokisi tappioita (vaikka niukkojakin) toinen toisensa perään. Hänelle kyllä tulisi ajatus, että etenkin hänessä, mutta myös koko joukkueessa on kyse jostain muusta kuin vain huonosta tuurista. Jotain pitäisi tehdä toisin. Pakkohan se olisi katsoa peiliin syyttelemättä huonoa tuuria. Toistuva epäonnistuminen ei ole huonoa tuuria.

Menestyvät johtajat puolestaan vähättelevät omaa rooliaan, vaikka ammatti-ihmisinä ovatkin vaativia niin itsensä kuin alaistensa osalta. He saattavat kertoa olleensa onnekkaita, kun löysivät pari hyvää työntekijää ja siitä toiminta lähti kasvamaan. Lisäksi he kertovat olleensa onnekkaita, vaikka sehän on päivänselvää, ettei pelkkä onni riitä menestymiseen, vaikka sitäkin tarvitaan.

Jim Collins kuvailee tätä asiaa kirjassaan Hyvästä paras sanaparilla “ikkuna ja peili”, mikä viittaa johtajien erilaiseen filosofiaan, miten ajatella onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Epäonnistuvat johtajat nostavat omaa häntäänsä ja katsovat peiliin silloin, kun menee hyvin, mutta kun ei mene hyvin niin he katsovat ikkunasta ulos syytellen muita ja valitellen huonoa tuuria. Onnistuvat johtajat sitä vastoin katsovat peiliin silloin, kun tulee epäonnistumisia ja kun onnistumisia tulee, tämä katsoo ikkunasta ulos ja siirtää kunnian aina toisaalle.

Menestyjät ja onnistujat kokevat olleensa onnekkaita ja epäonnistuneet epäonnekkaita. Tässä on olennainen filosofinen näkemysero. Menestyjät ottavat vastuun niin tekemisistään kuin tekemättä jättämisistään ja ymmärtävät niiden tuomat seuraamukset.

Vastuullinen johtaja keksii keinot, eikä selityksiä ja ottaa vastuun katsomalla peiliin ja kiittää onnistumisista toisia. 

Comments

comments

Tags: hyvästä paras, jim collins, johtaminen, rikastava vuorovaikutus, vastuu

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Kuluttaja-asiakkaiden vaatimustaso on noussut – asiakaspalvelu erinomainen differointikeino
Mistä näitä eläimellisiä asiakaspalvelijoita revitään? Ymmärrys totaalisen hukassa! »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi