Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Yrittäminen ja yritysjohtaminen » Kate on liian huono, jos se pitää laskea! Hinnanmuodotus ja siihen vaikuttavia tekijöitä

Kate on liian huono, jos se pitää laskea! Hinnanmuodotus ja siihen vaikuttavia tekijöitä

20.9.2014 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Ei kommentteja

IMG_0008–       Tuotteen erityisominaisuudet antavat mahdollisuuden hinnoitella paremmalla katteella kuin verrokkituote.

–       Yrityksen kustannukset asettavat reunaehtoja sille, millä hinnalla tuotteen voi myydä kannattavasti. On helpommin sanottu kuin tehty, että pudottaa tuotantokustannuksia. Omenahotelli tarjoaa mainion esimerkin erilaisesta ajattelusta eli he käytännössä poistivat asiakaspalvelun (vastaanottopalvelun) kokonaan. Intialainen TopThinkers -listan kärkipäähän lukeutuva Vijay Govindarajan puhuu käänteisen innovaation puolesta.

–       Ennakoitu myyntimäärä vaikuttaa hinnoitteluun merkittävästi. Mitä isompia eriä voi ’varmuudella’ tuotetta valmistaa ja/tai tilata maahantuojalta, sitä paremman edgen se tarjoaa paremmalle katteelle.

–       Asiakkaiden reaktiot hintojen muutoksiin, eli kysynnän hintajoustot ovat keskeinen elementti etenkin tietyillä toimialoilla. Kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti kuluttajakäyttäytymisen pohjalta mm. VR käyttää dynaamista hinnoittelua. Kun myyntihintaa muutetaan iterattivisesti, on tärkeä seurata, missä kipukynnys liikkuu asiakkaiden ostokäyttäytymisessä. Kuluttajat ovat omaksuneet, että äkkilähtöjä lomamatkoille saa edullisemmin, samoin kuin parasta ennen –päiväyksen lähestyessä paketillisen jauhelihaa.

–       Kilpailijoiden hinnoittelupäätökset ovat usein kantona kaskessa, tai ainakin voivat olla. Kuluttajille syntyy hintamielikuva ja usein ”suunnilleen kilpailijoiden” hintahaitarissa on pysyttävä. Tietysti hienoa on se, jos pystyy erottautumaan tuotteen erityisominaisuuksien tai vaikkapa maineen johdosta niin, että pystyy hinnoittelemaan kovemmin. BtoB –aloilla kilpailjoiden hinnoittelupäätökset voivat olla usein varsin merkittäviä, sillä vastapuoli käsittelee tarjouspyynnössä ”vain hintaa tuijottaen” esim. julkisissa kilpailutusmenettelyissä.

–       Yhteisötekijät, esim. hintalainsäädäntö on omat reunaehtonsa asettava tekijä. Näistä on oltava selvillä.

–       Yrityksen kannattavuustavoitteiden suuruus ja omistajien tulosvaatimukset vaikuttavat myös hinnoitteluun, jotta viivan alle saadaan jäämään oletetulla myyntivolyymillä riittävästi euroja.

Eräs kokenut myyntiedustaja sanoi. Mikäli tuotteen hinnoitellaksesi sinun pitää laskea se (paperilla, Excelissä tms.) niin silloin se kate on liian huono!

50senttiäVoisitko parantaa myymäsi tuotteen katetta?

Comments

comments

Tags: hinnoittelu

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Pääsymaksuillako yökerho elää?
Palvelemattomuus on huonoa kohtelua »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi