Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Yrittäminen ja yritysjohtaminen » Mikä on yrityksen tehtävä?

Mikä on yrityksen tehtävä?

14.8.2014 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Ei kommentteja

space_shuttle_liftoff_liftoffTuleeko mieleen ensimmäisenä ajatus, että yrityksen tulee tuottaa omistajilleen voittoa? Tai että yrityksen tulisi luoda työpaikkoja?

Kyllä, varmasti näinkin asian voi ajatella ja ilmaista, mutta väitän, että mm. liikevoitto on seurausta seuraavasta.

Yrityksen ainoa tehtävä on hankkia ja hoitaa (pitää) asiakkaita. –Peter Drucker–

Tähän kiteytyy paljon viisautta. Yritys on olemassa asiakkaitaan varten. Ellei yrityksen palveluita kukaan osta, yritys ei voi toimia. Jotta tämä toteutuu pidempään juoksuun, se pitää tehdä kannattavasti – muuten asiakkaita ei voida taloudellisista syistä pitää.

Mistä asiakkaat?

Anssi Vanjoki sanoi taannoin, että mikään ei ole helpompaa kuin asiakkaiden hankkiminen. Kysyy vain asiakkaalta: “Mitä haluat?” Ja lupaa enemmän? Ja siinä syntyy asiakas. Mutta voiko tämä olla kestävää?

Asiakkaiden hankkiminen on seurausta markkinoinnista. Markkinointi ei todellakaan tarkoita vain mainostamista, vaan kaikkea sisäistä ja ulkoista (markkinointi)viestintää ja maineen luomista sekä rakentamista.

Jännä viisaus, joka monille on vaikea ymmärtää, kuuluu seuraavasti:

Mitä enemmän tapaat turhaan tuntemattomia ihmisiä, jotka saavat torjua sinut, sitä enemmän sinun (yrityksesi) maine kasvaa ja sitä enemmän kauppaa syntyy.

Miten pitää asiakkaat?

Asiakkaat pidetään hyvällä palvelulla. Asiakkaita/asiakkuuksia pitää siis hoitaa! Tämä edellyttää henkilöstöltä laadukasta palvelua ja tekemistä. Tällöin tarvitsee myös huolehtia siitä, että täyttää asiakkaiden muuttuviakin tarpeita.

Asiakkaiden pitää olla tyytyväisiä.

Tuotteiden/palvelun laadun pitää olla korkealaatuista.

Toiminnan tulee olla tehokasta.

Yrityksen ainoa tehtävä on hankkia ja hoitaa (pitää) asiakkaita.

Comments

comments

Tags: asiakkaat, peter drucker, tarkoitus

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Sinulla on aikaa. Kiire on oma valintasi. Lopeta suhmurointi ja sählääminen!
Mitä isommat odotukset, sitä enemmän kritiikkiä »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi