Mikä on yrityksen tehtävä?
14.8.2014 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen |
Tuleeko mieleen ensimmäisenä ajatus, että yrityksen tulee tuottaa omistajilleen voittoa? Tai että yrityksen tulisi luoda työpaikkoja?
Kyllä, varmasti näinkin asian voi ajatella ja ilmaista, mutta väitän, että mm. liikevoitto on seurausta seuraavasta.
Yrityksen ainoa tehtävä on hankkia ja hoitaa (pitää) asiakkaita. –Peter Drucker–
Tähän kiteytyy paljon viisautta. Yritys on olemassa asiakkaitaan varten. Ellei yrityksen palveluita kukaan osta, yritys ei voi toimia. Jotta tämä toteutuu pidempään juoksuun, se pitää tehdä kannattavasti – muuten asiakkaita ei voida taloudellisista syistä pitää.
Mistä asiakkaat?
Anssi Vanjoki sanoi taannoin, että mikään ei ole helpompaa kuin asiakkaiden hankkiminen. Kysyy vain asiakkaalta: “Mitä haluat?” Ja lupaa enemmän? Ja siinä syntyy asiakas. Mutta voiko tämä olla kestävää?
Asiakkaiden hankkiminen on seurausta markkinoinnista. Markkinointi ei todellakaan tarkoita vain mainostamista, vaan kaikkea sisäistä ja ulkoista (markkinointi)viestintää ja maineen luomista sekä rakentamista.
Jännä viisaus, joka monille on vaikea ymmärtää, kuuluu seuraavasti:
Mitä enemmän tapaat turhaan tuntemattomia ihmisiä, jotka saavat torjua sinut, sitä enemmän sinun (yrityksesi) maine kasvaa ja sitä enemmän kauppaa syntyy.
Miten pitää asiakkaat?
Asiakkaat pidetään hyvällä palvelulla. Asiakkaita/asiakkuuksia pitää siis hoitaa! Tämä edellyttää henkilöstöltä laadukasta palvelua ja tekemistä. Tällöin tarvitsee myös huolehtia siitä, että täyttää asiakkaiden muuttuviakin tarpeita.
Asiakkaiden pitää olla tyytyväisiä.
Tuotteiden/palvelun laadun pitää olla korkealaatuista.
Toiminnan tulee olla tehokasta.
Yrityksen ainoa tehtävä on hankkia ja hoitaa (pitää) asiakkaita.
Viimeisimmät kommentit