Ota koppeja markkinointiin ja laita toimeksi! (Case-esimerkki)
22.6.2016 | Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Myynti ja markkinointi |
Kuivaverianalyysejä, vyöhyketerapia- sekä kavitaatiohoitoja tarjoava yrittäjä Anu Höijer istui myynnin ja markkinoinnin valmennuksellani yrittäjän ammattitutkintoa suorittaessaan. Toukokuun valmennukselta hän tunsi piston sydämessään erään ”slaidin” kohdalla.
”68% asiakkaista menetetään, koska jälkimarkkinointi ja asiakashoito on unohdettu.”
Anu mietti, että hänellähän on jo satoja asiakkaita, joten poistuman (eivät tilaa uudelleen) määrä on valtava, ellei jälkihoito toimi – jos hän jättää sen huolehtimatta. Hän tarttui välittömästi valmennuspäivän jälkeen toimeen ja laittoi ”vanhoille asiakkaille” promokirjeen (”viikkokirjeen”), jossa toi esille palveluitaan.
Toisekseen Anu tarttui luuriin ja soitteli jälkihoitopuheluita asiakaskuntaan, millaisia kokemuksia kuivaverianalyysista oli jäänyt ja miten asiakkaat olivat onnistuneet tekemään parannuksia annettujen jatkotoimenpideohjeiden mukaisesti. Jälkisoittohin hän oli aiemmin suhtautunut niin, että se on tuputtamista, mutta valmennuksella tuli oivallus sen olevan nimenomaan hyvää palvelua. Asiakkaat olivat todella otettuina, kun saivat yhteydenoton. Kiinnostuminen asiakkaasta tuo vastavuoroisesti kauppaa tuputtamatta! Osa halusi varata heti uuden ajan omasta aloitteestaan.
Molemmat toimenpiteet toivat heti useita tilauksia. Tästä Anu yltyi vain ja toisti kirjeen alle viikon sisään ja tilauksia taas tippui lisää. Kesäkuun valmennuspäivällä Anu oivalsi, miksi oli palvelutarjonnan laajentaminen ja paketointi oli alkanut kantaa hedelmää. Hän oli nimittäin paketoinut palveluitaan kevään aikana. Samalla Anulle toteutettiin asiakaspalautekysely kuivaverianalyysin ottaneille lähettämällä se uutiskirjetyökalulla asiakaskuntaan. Jo parissa tunnissa tuli lähemmäs 10 vastausta ja vuorokauden sisään useampia tilauksia.
On silkkaa hulluutta olla palvelematta ”vanhaa asiakaskuntaa”. Jälkimarkkinointi ja -hoito ovat hyvää palvelua, mikä poikii kauppaa.
Jim Collins kuvaa tuloksiin johtavaa ilmiötä kirjasssaan Hyvästä paras (Good to Great) nimellä Vauhtipyörä -ilmiö.
Kun 1) ensin tekee oikeita asioita niin niistä 2) seuraa tuloksia ja sitten 3) tuloksista innostuu. Ja kun innostuksen hyödyntää toimintaan niin Vauhtipyörä pyörii.
Aina, kun käyt valmennuksella/koulutuksella, ota vähintään 1 koppi ja huolehdi, että investoimasi raha ja aika palautuu moninkertaisena sinulle. Vastuu oppimisesta ja oivallusista on sinulla!
On ihmisiä, jotka unelmoivat ja toivovat. On myös ihmisiä, jotka unelmoivat ja toimivat!
Viimeisimmät kommentit