Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Yrittäminen ja yritysjohtaminen » Sosiaalisen median kaksisuuntainen vuorovaikutus ja asiakkaan etu

Sosiaalisen median kaksisuuntainen vuorovaikutus ja asiakkaan etu

17.12.2012 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Ei kommentteja

Kuinka moni suomalainen yritys oli 5 vuotta sitten Facebookissa? Ei monikaan! Kuinka moni yritys on nyt vuoden 2012 lopulla Facebookissa? Varsin moni!

Miksi yritykset ovat tulleet ja tulevat pian Facebookiin? No, tietysti siksi, että Facebookissa ovat myös asiakkaat ja lisäksi myös kilpailijat. On siis tärkeä olla näkyvillä siellä, missä asiakas on markkinointiviestinnän kohteena ja tekee ostopäätöksiä.

Sosiaalinen media on asiakkaan etu! Miksi?

Siksi, että asiakkaan on helppo äänestää jaloillaan niin hyvässä kuin pahassa (tai tässä tapauksessa hiirellään ja näppäimistöllään), mikä yritys tarjoaa heitä kiinnostavia tuotteita tai palveluita, mutta ennen kaikkea, mikä yritys tarjoaa Facebookissa lisäarvoa asiakkaille. Lisäarvo voi olla esim. etu tai alennus, blogipostaus, hintavertailu, uutinen, testi-/näytetuote, kysely, arvonta, linkitys taikka pikaopas.

Lisäarvo! Kun yritys tarjoaa lisäarvoa postauksillaan, fanit tykkäävät niistä (eli peukuttavat). Näin ollen viidakkorumpu kaikuu eteenpäin. Puskaradio on ollut aina tehokas markkinointimenetelmä. Luotettavan tuttavan suositellessa palveluita, ostokynnys madaltuu todella paljon. Jos oma Facebook-kaveri tykkää yrityksen X Facebook-sivusta, on helppo itsekin tykätä ko. sivusta ja tilata myös ko. yrityksen tuotteita tai palveluita.

Kilpailu! Koska kilpailu asiakkaista on kova, yritykset tarjoavat erilaisia etuja, jotta saa houkuteltua uusia faneja (asiakkaita). Mitä enemmän faneja, sitä isompi joukko haluaa kuulla, mitä yrityksellä on tarjottavana. Toisaalta sosiaalinen media tuo myös kaksisuuntaista vuorovaikutusta kommunikointiin. Onnistuessaan yritys voi päästä lähemmäksi asiakasta ja asiakassuhde lujittuu.

Palaute! Kolikon toisena puolena on tietysti negatiivinen viidakkorumpu. Tästäkin syystä yritysten tuotteiden/palveluiden on oltava asiakaskokemuksen mukaan lupausten mukaisia.

Sosiaalinen media ei todellakaan ole vain nuorison juttu. Keski-ikäisten käyttäjien määrä lisääntyy hyvää vauhtia. … ja eikö sitä niin sanota, että uudelle asialle ensin nauretaan, sitten sitä vastustetaan ja lopulta siitä tulee itsestäänselvyys.

FACEBOOK VAAN NYT SATTUU OLEMAAN AIKA IN-JUTTU!

Tämä artikkeli löytyy myös Helpmaxin vuosijulkaisusta http://helpmax.fi/sivut/?page_id=2097. 

Comments

comments

Tags: myynti ja markkinointi, myyntityö, sosiaaliset taidot, yrittäminen, yritysjohtaminen

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« Kouluttautuminen on elinehto!
Mitä asenne tarkoittaa? »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi