Vauhtipyörän blogi
 
  • Etusivu
  • Palvelut
Home » Yrittäminen ja yritysjohtaminen » Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!

Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!

28.9.2016 Kirjoitti Juha Ahola kategoriassa Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Ei kommentteja

 

Yrittäjä, johtaja, kysy itseltäsi ennen projektia, mikä on konkreettinen hyöty, jota haetaan? Konkretisoi se kaikille, joita projekti koskee.

Projektien 3 erilaista hyötyä

Jokin seuraavista pitää olla projektin motiivi yritystoiminnassa.

1) Hinta nousee

Olkoonpa tuotekehitysprojekti kyseessä, usein tavoitteena on saada tuotteen hintaa nostettua ja ehkäpä vielä olennaisempaa on, että tuotteen myyntikate (ja käyttökate) kasvaa hinnan nostamisen myötä.

2) Volyymi kasvaa

Kasvuhakuisuudella haetaan volyymin kasvua. Tämä edellyttää, että yrityksellä on vapaata kapasiteettiä/resurssia.

3) Kustannukset laskevat

Joillakin projekteilla pyritään laskemaan tuotteen tai prosessin kustannuksia. Näin ollen myynti- ja käyttökatetta saadaan nousemaan.

Bonus: Toisiaan on myös projekteja, jotka ovat vaikkapa lakimuutosten pakottmia. Tällöin välttämättä kohdat 1) – 3) eivät täyty, mutta toisaalta kohta 1) täyttyy, vaikka hinta säilyisi ennallaan. Miksi näin? Siksi, että ilman projektia menetetty optio olisi se, että hintaa tippuisi nollaan (ei voi myydä ollenkaan). Siinä mielessä hinta nousee.

Moni varmaan kiteyttää edellisiä siten, että projektin hyödyn tarkoituksena on parantaaa kilpailukykyä ja näin ollen kasvattaa markkinaosuuttaan. Eikö kilpailykyvyn paraneminen ole juuri noita?

Kun yrityksen toiminta kehittyy, brändi paranee niin kysyntä voi myös ylittää kapasiteetin. Tällöin yritys/yrittäjä voi olla ihmeissään, mitä tehdä. Palkatako lisää väkeä? Volyymin kasvattaminen on mahdollista, mutta tähän voi reagoida myös toisin eli nostamalla hintaa niin, että kysyntä ja kapasiteetti kohtaavat taas.

Työhyvinvointiin investointien pitää olla lähtökohtaisesti tuottavia. Työntekijöiden sairauspoissaolojen vähentyessä, kustannukset vähenevät ja voidaan pitää parempaa volyymiä yllä.

Tärkein sanoma artikkelissa on se, että ei tehdä projekteja projektien takia. Toimitusjohtajaa tai projektipäälliköksi valittua voi haastaa kysymyksellä, mikä näistä kolmesta kohdasta täyttyy? Vai meneekö bonussektorille? Muutoin projektia ei (kai) kannata tehdä, vai?

Projektin pitää olla liiketaloudellisesti järkevä!

Comments

comments

Tags: maine, projekti, yrityksen kehittäminen

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

« ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
Pikkuveljeltä oppimaani, hintamielikuva, hintamielikuva! »
Kasvata Liiketoimintaasi Myynnin Avulla, Ota Yhteyttä:
Juha "Vauhtipyörä" Ahola
044 - 507 2028
juha.ahola@vauhtipyora.fi
Kategoriat
  • Asenne ratkaisee
  • Asiakaspalvelu
  • Esiintymis- ja sosiaaliset taidot
  • Hyvästä paras
  • Käännökset
  • Menestystarinat
  • Myynti ja markkinointi
  • Osaaminen ja itsensä kehittäminen
  • Työelämän fysiikkaa
  • Valmentaminen ja johtaminen
  • Yleinen
  • Yrittäminen ja yritysjohtaminen
Viimeisimmät artikkelit
  • Ympyrä sulkeutuu – tavallaan…
  • Aloittavan yrittäjän opas
  • Mikä pakko se on ajatella suuresti?
  • ”Pidät minua tyhmänä?” Älä keksi äläkä valehtele muiden suulla. Kuuntelepas!
  • Yritykset tuhlaavat resursseja kaiken-maailman-projekteihin!
Viimeisimmät kommentit
  • Juha Ahola: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • Pauli Vuorio: Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia
  • marja roivainen: Mitkä ovat hyvän esimiehen 3 tärkeintä ominaisuutta?
  • Mitä tehdä: Mikä ihmeen ihme? Myönteinen käänne! Resepti tarjolla!
  • Otto: Nuori myyjä räjäytti pankin!
© Vauhtipyörän blogi